ArtBanánový výběr TOP 3 George Grosze

George Grosz, jedna z nejvýznačnějších postav německého meziválečného umění, se do většiny poznámek studentů kunsthistorie zapsal  především jako karikaturista. Jakkoliv pejorativně to může znít, satira je důležitým a důmyslným nástrojem kritiky, obzvláště ve společensky a politicky napnutých dobách, ve kterých Grosz žil. ArtBanana se u příležitosti jeho narozenin rozhodla připomenout tři svá nejoblíbenější díla ze tří etap Groszovy tvorby.

George Grosz jako dadaistická smrt v roce 1918. Zdroj: www.tate.org.uk

George Grosz jako dadaistická smrt v roce 1918. Zdroj: www.tate.org.uk

Zásadní vliv na Groszovu tvorbu a názory, které skrze ni vyslovoval, měla pochopitelně první světová válka, ze které si odnesl traumatizující zážitky vedoucí až k pokusu o sebevraždu. V té době vytvořil ve svém osobitém kubo-expresionisticko-futuristickém stylu i obraz Pohřeb Oskara Panizzy. Grosz se v něm vylévá ze svého znechucení z německé společnosti a nesouhlas se směřováním německé politiky po první světové válce a odkazuje se na známého politického kritika, psychiatra Oskara Panizzu. Sám malíř obraz popisoval jako špalír groteskních mrtvol a bláznů, jako hemžící se dav lidských bestií.

George Grosz: Pohřeb Oskara Panizzy, 1917 - 18. Zdroj: Wikipedia

George Grosz: Pohřeb Oskara Panizzy, 1917 – 18. Zdroj: Wikipedia

Grosz si poměrně brzy vypěstoval osobitý styl realistické malby a v roce 1918 se připojil k berlínské dadaistické skupině. Byl by hřích z tohoto období nejmenovat obraz Daum si v květnu 1920 bere za muže svého pedantického robota George, John Heartfield z toho má radost. Grosz ho věnoval jako svatební dar své novomanželce Evě Peter, které přezdíval Maud, z čehož anagramem vzniklo právě jméno Daum. My to říkáme pořád, že nejlepší svatební dar je obraz! V tomhle se Grosz sám ztvárnil v podobě robota, ústředního dadaistického symbolu umělce jakožto stroje. Přestože by se mohlo zdát, že tématem obrazu je manželství a vzájemné vztahy dvou konkrétních lidí vstupujících do svazku, můžeme ho vnímat i jako konstatování a kritiku lidské povahy, strojovitosti a odcizení lidského konání v tehdy vznikající moderní společnosti.

George Grosz: obraz Daum si v květnu 1920 bere za muže svého pedantického robota George, John Heartfield z toho má radost, 1920. Zdroj: Wikipedia

George Grosz: obraz Daum si v květnu 1920 bere za muže svého pedantického robota George, John Heartfield z toho má radost, 1920. Zdroj: Wikipedia

Posledním obrazem připomeneme Groszovu sounáležitost se skupinou Neue Sachlichkeit, neboli Nové věcnosti, ke které se kromě George Grosze připojili i takoví velikáni jako Otto Dix nebo Max Beckmann.  Nová věcnost vyzývala k návratu umění běžným lidem a jejich vnímání, aby se nezobrazovaly jen umělcovy těžko pochopitelné představy, ale objektivní skutečnosti. Tento princip je dobře znát na jednom z mistrovských portrétů, který zobrazuje Groszova dobrého přítele, básníka Maxe Herrmanna-Neisse. Na básníkovi můžeme napočítat každou žílu a vrásku. Přestože je jeho pokřivená shrbená postava pro karikaturistu vyloženě darem z nebes, Grosz ho představuje s důstojností a uznáním. Pro diváka je přehledný i zbytek obrazu – vedle křesla čalouněného úsměvně kytičkovaným potahem stojí stolek s prázdnou lahví, sklenicí a popelníkem. Pokud se vám zdá obraz na Grosze neobvykle smírný a nekritický, vězte, že ústřední postava Maxe Herrmanna-Neisse bohatě postačí – sám byl stejně cynickým kritikem společnosti jako jeho portrétista.

George Grosz: Portrét Maxe Herrmanna-Neisse, 1927. Zdroj: www.moma.org

George Grosz: Portrét Maxe Herrmanna-Neisse, 1927. Zdroj: www.moma.org

Abychom nenechávali příběh s otevřeným koncem, doplníme, že ještě před druhou světovou válkou se George Grosz přesunul do Spojených států, kde se dál věnoval umění, i když kritika amerického konzumerismu už neměla takový ráz jako jeho výsměch německé meziválečné skutečnosti. Zemřel v roce 1959 na následky zranění, které utrpěl při pádu ze schodů v opilosti. Proto doporučujeme Groszovy nedožité 123. narozeniny oslavit spíše poklidně 😉

Napsat komentář